Juridisk information

Billy Markiser AS

Org.nr: 502097-9976

Moms: SE502097997601

Mailbox 3332, 112 73 STOCKHOLM

Mejl: kundservice@billymarkiser.se

Telefon: 08-507 800 48

Här hittar du all information och alla villkor som gäller för vår webbutik.

 

För att göra det enkelt för dig som kund använder vi inget krångligt advokatspråk eller liten text. Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss direkt på kundservice@billymarkis.se.

 

Senaste uppdatering: 3. september 2025.

 

  1. Produktion: Vi tillverkar markiser och gardiner efter kundens önskemål och mått. Vi använder europeisk produktion och högkvalitativa vävar från de välrenommerade europeiska väverierna Dickson och Sauleda. Observera att produktbilder och de faktiska produkter du får kan variera något.
  2. Reklamation: Som kund har du 3 år på dig att reklamera en vara. Reklamation ska göras inom skälig tid, normalt inom två månader från att felet upptäckts. Fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses som ursprungliga. Vid synliga skador eller andra fel ska reklamation göras innan montering. Kontakta oss på Billy Markiser AS så hjälper vi dig. Vi står för eventuella fraktkostnader vid godkänd reklamation.

  3. Garanti: Utöver reklamationsrätten ger vi 5 års garanti på våra produkter. Garantin gäller ersättningsprodukt eller av oss godkänd reparation, under förutsättning att monterings- och skötselanvisningar följts. Spara fakturan – den gäller som garantibevis. Kontakta Billy Markiser AS kundservice vid frågor. I övrigt gäller konsumentköplagen.

  4. Mätningar: De mått som anges vid beställning är de mått som kunden erhåller på sina produkter. Ansvaret för korrekta mätningar ligger uteslutande hos kunden. Beställningar kan inte ändras eller återbetalas om felaktiga mått har angetts, till exempel om bredd har fyllts i som längd, om markisen inte passar eller vid liknande fel. Leverantören kontrollerar inte manuellt varje order, utan beställningen skickas automatiskt direkt till produktion.
  5. Måttgaranti: Vi erbjuder måttgaranti på vissa av våra produkter. Måttgarantin innebär att kunden kan returnera produkterna och få full återbetalning om de inte passar – under förutsättning att kunden följt vår måttguide till punkt och pricka. Kunden måste kunna styrka detta genom att skicka in en video som verifierar att måttguiden följts korrekt. Detta innebär att kunden ska visa att det relevanta området har de faktiska mått som angavs vid beställning, samt att markisen trots detta inte passar. Måttgarantin gäller inte om orsaken till att markisen inte passar beror på andra faktorer än de angivna måtten, exempelvis – men inte begränsat till – karmar eller andra konstruktionsdetaljer. Leverantören har även rätt att i första hand tillhandahålla kompletterande delar eller lösningar som kan göra att markisen passar innan återbetalning sker.
  6. Retur: Vi erbjuder inte möjlighet till retur på våra skräddarsydda produkter. Lagervaror kan returneras inom 14 dagar.
  7. Produktionstid och leverans: Produktionen av din beställning startar inom 24 timmar efter att du har lagt den. Själva produktionen tar upp till 14 dagar. När produktionen är klar skickas beställningen direkt till dig med DHL, DSV, UPS eller Best. Leveransen tar normalt 1–3 dagar från att fraktbolaget har hämtat upp den. Vänligen notera att förseningar kan förekomma. Överskrids den angivna produktionstiden är det inte grund för återbetalning.
  8. Priser: Alla priser uppdateras frekvent i Billy Markisers webbutik. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar.
  9. Fraktkostnader: Alla priser i webbutiken är exklusive frakt. Fraktkostnaden beräknas automatiskt utifrån vilka varor som köps och var det ska levereras.
  10. Moms: Alla våra priser anges inklusive 25% moms.
  11. Leveransvillkor: Det är kundens ansvar att vara tillgänglig för att ta emot leveransen vid avtalad tidpunkt. Kunden ansvarar även för att ordna tillräcklig bärhjälp vid mottagandet. Notera: En lång markis kan kräva minst två personer för säker hantering. Leverantören kan inte hållas ansvarig för att transportören eller dess chaufför bistår med att bära varan till monteringsplats eller annan plats än angiven leveransadress/port.
  12. Mottagningskontroll: Vid leverans ska kunden kontrollera att godset är oskadat, stämmer överens med beställningen, och att antalet kollin stämmer överens med fraktsedeln. Eventuella skador ska anmälas inom 48 timmar efter leverans.
  13. Montering från Hemfixarna: Vi erbjuder montering via vår externa samarbetspartner Hemfixarna Nordic AB.Montering kan avbeställas utan kostnad upp till 24 timmar före avtalad tid. Vid avbeställning senare än 24 timmar före monteringstillfället tillkommer en avbokningsavgift.Priset för montering visas i varukorgen och är inklusive ROT-avdrag. Kostnaden framgår dock inte i den sammanlagda prisöversikten i kassan, utan betalas direkt till Hemfixarna efter att monteringen har utförts.

    Priset kan avvika från de priser som visas på vår webbplats om monteringen ska utföras på andra våningen eller högre, på grund av gällande säkerhetsföreskrifter. Hemfixarna informerar kunden om detta innan monteringstillfället.

    Allt ansvar för utförande, kvalitet och eventuella fel vid monteringen åligger Hemfixarna. Eventuella reklamationer eller krav gällande monteringen ska riktas direkt till Hemfixarna Nordic AB. Kunden ansvarar för att byggnadsunderlaget är lämpligt för montering.

    Leverantören ansvarar inte för skador, brister eller följdfel som uppstår till följd av felaktig montering utförd av tredje part. Exempel på felaktig montering inkluderar, men är inte begränsat till: a) montering av produkter i mur istället för tegel, b) montering av produkter på fuktigt eller ruttet trä, c) användning av felaktiga infästningar eller skruvar, d) felaktig justering eller inställning av markisens lutning, e) underlåtenhet att beakta byggnadens konstruktion eller bärighet.

  14. Egen montering: Om kunden väljer att själv montera produkterna ansvarar kunden fullt ut för monteringsarbetet och dess följder. Kunden ansvarar för att byggnadsunderlaget är lämpligt för montering och att monteringen sker i enlighet med de medföljande anvisningarna. Leverantören ansvarar inte för skador, brister eller följdfel som uppstår till följd av felaktig montering utförd av kunden eller någon annan som inte är av leverantören anvisad montör. Exempel på felaktig montering inkluderar, men är inte begränsat till: a) montering av produkter i mur istället för tegel, b) montering av produkter på fuktigt eller ruttet trä, c) användning av felaktiga infästningar eller skruvar, d) felaktig justering eller inställning av markisens lutning, e) underlåtenhet att beakta byggnadens konstruktion eller bärighet.
  15. Produktinformation: Bilder på webbplatsen kan avvika från verkliga produkter. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktbeskrivningar och tekniska specifikationer.
  16. Användning av webbplatsen: Genom att använda vår webbplats godkänner du dessa villkor.
  17. Force majeure: Billy ansvarar inte för förseningar eller bristande uppfyllelse av våra åtaganden om detta beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, krig, strejk eller omfattande tekniska problem.
  18. Immateriella rättigheter: Allt innehåll på webbplatsen, inklusive texter, bilder och varumärken, är skyddat av upphovsrätt och får inte kopieras eller användas utan Billy’s skriftliga tillstånd.
  19. Ändring av villkor: Billy förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Ändringar träder i kraft när de publiceras på webbplatsen.
  20. Tvist: Eventuella tvister ska i första hand lösas genom förhandling. Om detta inte lyckas ska tvisten avgöras i svensk domstol enligt svensk lag.
  21. Ansvarsbegränsning: Billy’s ansvar är begränsat till direkta skador och kan aldrig överstiga det belopp kunden betalat för produkten.

Billy Markiser AS värnar om din integritet och följer gällande dataskyddslagstiftning. Denna sektion beskriver hur vi samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter.

 

Vilken information samlar vi in från kunder?

Vi samlar in och behandlar följande typer av information:

  1. Person- och kontaktinformation: Namn, e-postadress, telefonnummer, leverans- och fakturaadress.
  2. Betalningsinformation: Fakturainformation, bankkontonummer (vid behov).
  3. Information om köpta varor/tjänster: Detaljer om dina beställningar och köp.
  4. Information om hur du använt vår hemsida: Hur du nådde oss, din IP-adress, geografisk placering.

Vi använder en tredje part, Svea Finans, för att hantera betalningsinformation och har själva ingen tillgång till dina betalningsuppgifter – med undantag för vilken betalningsmetod som har använts.

 

Hur använder vi din information?

Vi använder dina personuppgifter för att:

  1. Genomföra och leverera dina beställningar
  2. Ge kundsupport och svara på dina frågor
  3. Förbättra våra produkter och tjänster
  4. Skicka marknadsföring och erbjudanden (om du gett ditt samtycke)
  5. Uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. bokföring

 

Cookies och liknande tekniker

Vi använder cookies och liknande tekniker för att förbättra din upplevelse på vår webbplats, analysera trafik och för marknadsföringsändamål. Vi använder cookies från:

  • Google Analytics, Google Ads
  • Plausible (rapportering)
  • Meta

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar i din webbläsare.

 

Delning av information

Vi kan komma att dela din information med:

  1. Leverantörer och underleverantörer som hjälper oss att leverera våra tjänster (som fraktbolag och Hemfixarna)
  2. Betalnings- och kreditföretag för att hantera betalningar
  3. Myndigheter när lagen kräver det

Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part.

 

Dina rättigheter

Du har rätt att:

  1. Få tillgång till dina personuppgifter
  2. Begära rättelse av felaktiga uppgifter
  3. Begära radering av dina uppgifter (med vissa undantag)
  4. Invända mot viss behandling av dina uppgifter
  5. Begära begränsning av behandlingen av dina uppgifter

För att utöva dina rättigheter, kontakta oss på kundservice@billymarkiser.se.

 

Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål de samlades in för eller så länge som krävs enligt lag.

 

Säkerhet

Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust eller förstöring.

 

Ändringar i integritetspolicyn

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera denna integritetspolicy. Eventuella ändringar publiceras på denna sida.

 

Kontakta oss

Om du har frågor om vår hantering av personuppgifter, vänligen kontakta oss på kundservice@billymarkiser.se.

Vårt påstående om lågt webbpris på markiser baseras på jämförelser med priser från 17 traditionella aktörer i Sverige samt andra aktörer online. Vi har jämfört priser på standardmarkiser och vårt pris ligger i genomsnitt 20–40 % lägre.

 

Om du hittar ett lägre pris än vårt, och det inte rör sig om en tillfällig kampanj, betalar vi tillbaka mellanskillnaden som cashback. Produkten måste vara fullt jämförbar med vår, vilket bland annat innebär att den ska vara måttbeställd. Erbjudandet gäller endast ordinarie priser.

 

Du måste kunna dokumentera det konkurrerande erbjudandet, och vi förbehåller oss rätten att kontrollera uppgifterna direkt med försäljaren på valfritt sätt. Cashbacken utbetalas inom 14 dagar.

Billy - Kundeklubb

Gå med i Billys kundklubb

Delta i tävlingar, få exklusiva erbjudanden, var först med att se helt nya produktnyheter, underhållstips och råd, rabatter och mycket mer.